X
تبلیغات
رشته مدیریت امور فرهنگی ساری - مقاله رشته مدیریت امور فرهنگی (تاثیر رسانه های الکترونیک بر عملکرد تحصیلی)
رشته مدیریت امور فرهنگی ساری
دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر
آرشیو مطالب
آمار و امکانات وبلاگ
طراح قالب
http://www.Hidro.blogfa.com
http://www.Iranelmi.blogfa.com


RSS
پيام مديريت : با سلام، به این وبلاگ خوش آمدید. لطفا ما را از نظرات و پیشنهادات خود برای بهتر شدن مطالب وبلاگ آگاه سازید.
مقاله رشته مدیریت امور فرهنگی (تاثیر رسانه های الکترونیک بر عملکرد تحصیلی)
چکیده
      قرن 21 قرن دانايي و انقلاب اطلاعات است. يعني تبديل جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي و امروزه ثروتمندترين كشورها و جوامع انساني، آنهايي هستند كه بيشترين دانش و آگاهي و اطلاعات را در اختيار دارند و يقيناً راهبري آموزش و پرورش آينده به عهده فناوري اطلاعات خواهد بود(نوروزي وهمکاران،1387). ارتباطات با ورود فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه هاي آموزش و برنامه درسي، مديريت كلاس به كلي متحول شد و با رويكردي پژوهش محور و دانش آموز محور انجام    مي پذيرد مسئوليت معلم ديگر انباشتن و انتقال اطلاعات نيست، بلكه مسئوليتهاي گوناگوني بر عهده مي گيرد و بايد فردي چند مهارتي باشد. الگوي بسته، محدود و متمركز منابع آموزش و يادگيري سنتي هم به الگويي باز، غير متمركز، نامحدود و بري از محدوديت هاي زمان و مكان تبديل مي شود و نتايج بسيار راهبردي براي نظام آموزش و يادگيري را به ارمغان مي آورد. مطالب درسي بر گرفته از فناوري، ماهيتي چند بعدي و حركتي داشته و طراحان آن رويكردي فرايند  محور دارند نه محتوا محور. در نگرش سنتي به اين موضوع، رويكرد معلم محوري اصل و اساس آموزش انساني است. ولي درنگرش نوين اساس تعليم و تربيت بر پايه دانش آموز محوري بنا نهاده شده است(محمدي،1381). هدف از نوشتن این مقاله بررسی تاثیر رسانه های الکترونیک بر عملکرد تحصیلی است.
واژگان کلیدی: رسانه های الکترونیک، انگیزه، پیشرفت تحصیلی، فناوری اطلاعات











مقدمه
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش است و تمام کوشش های این نظام در واقع جامه ی عمل پوشاندن به این امر تلقی می شود. به عبارتی دیگر جامعه و به ویژه نظام آموزش و پرورش به رشد و تکامل موفقیت آمیز دانش آموز و جایگاه او در جامعه علاقمند و نسبت به آن نگران است و انتظار دارد کودکان و دانش آموزان در جوانب گوناگون اعم از ابعاد شناختی، عاطفی و شخصیتی و کسب مهارتها و توانایی ها، آن چنان که باید پیشرفت و تعالی یابند. برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان لازم است به عوامل موثر در آن توجه خاصی داشته باشیم. در این راستا یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و به طور کلی در توسعه نظام های آموزشی، بهره گیری از تکنولوژی های نوین آموزشی است(ماشینی،1375).
 با رشد و گسترش دانش بشري، ضرورت استفاده ازتكنولو‍ژي آموزشي هم ازلحاظ بعد رسانه اي و مواد و وسايل آموزشي و هم از نظر مديريت و نظارت، مسلم و لازم به نظر مي رسد. جهت رشد خلاقيت و رشد همه جانبه ي دانش آموزان، استفاده از مواد و رسانه هاي آموزشي، بكارگيري روش هاي مناسب آموزش، تأكيد بر فعاليت هاي هدفمند شاگردان ضروري بوده و لازم است كه فعاليت هاي يادگيري آنها بيشتر مبتني بر بهره گيري كامل از حواس تنظيم گردد. فراگيران هنگام استفاده ازسيستم هاي چندرسانه اي با رسانه هاي مختلفي همچون متن، گرافيك، صدا و تصاوير ويدئويي رابطه برقرار مي كنند و در تعامل متقابل با آنها قرار مي گيرند. کاربرد درست این رسانه ها از تاثیر سوء برخی موانع ارتباطی نظیر حواس پرتی و رویایی شدن مخاطب پیشگیری می کند. و سبب ایجاد انگیزه ی بیشتر در یادگیرندگان شده وامکان دستیابی آنان به اهداف آموزشی را افزایش می دهند. علاوه بر آن، شرایطی نسبتا نزدیک به تجربه ی دست اول برای فراگیران را فراهم می سازند و به ایشان کمک می کنند تا به سطوح بالاتر یادگیری دست یابند(امیرتیموری،1383). دلاکل فسونی(2005، به نقل از پورجمشیدی،1386) نیز تأثیر کاربرد کامپیوتر و اینترنت را در یادگیری درس زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. او در این پژوهش از یک روش نیمه تجربی، دانش آموزان درس زبان انگلیسی را در یک ترم تحصیلی با کمک اینترنت آموزش داد. درپایان با مشاهده نمرات امتحانی این درس به این نتیجه رسید که این ابزار باعث افزایش یادگیری دانش آموزان می شود، همکاری و مشارکت را در بین دانش آموزان بالا می برد و مهارت های زبانی آنان را به ویژه در خصوص تلفظ صحیح کلمات افزایش می دهد. مقاله حاضر در پی آنست که با بررسی تاثیر رسانه های الکترونیک بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان به سوالهای زیر پاسخ دهد:
1- آیا رسانه های الکترونیک بر انگیزه دانش آموزان تاثیر دارد؟
2-آیا رسانه های الکترونیک بر پیشرفت دانش آموزان تاثیر دارد؟
رسانه آموزشی
«رسانه آموزشی ابزاری است برای ارائه آموزش به فراگیر و طبیعتا جزئی از فرآیند آموزش و تکنولوژی آموزشی محسوب می شود نه تمام آن»(فردانش،1382).


رسانه های الکترونیک
رسانه هايي که تبادل يا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهاي مجهز به پردازشگر ديجيتال ميسر باشد. شامل رسانه هاي برخط مبتني بر شبکه (نظير شبکه جهاني اينترنت)، سرويس هاي مخابراتي از قبيل MMS و SMS و ساير اشکال شبکه هاي تبادل داده مانند بلوتوث و همچنين رسانه هاي مبتني بر حامل هاي فيزيکي ديجيتال از قبيل بسته هاي نرم افزاري رسانه اي، بازيهاي رايانه اي و مانند آنها .
رسانه هاي الکترونیک شامل نرم افزارهاي رسانه هاي، بازيهاي رايانه اي، نرم افزارها و خدمات رسانه مبتني بر تلفن همراه و رايانه / پويانمايي و غیره مي باشد.
انواع رسانه ها
1-    رسانه‌هاي مكتوب  نشرياتي هستند كه بر روي كاغذ چاپ مي‌شوند .
2-    رسانه‌هاي الكترونيك  راديو و تلويزيون، كامپيوتر، ماهواره، يا نسخه PDF روزنامه روي وب.
3-    رسانه های دیجیتال  : نسخه صفر و یک رسانه الکترونیک و تکست
4-     رسانه سایبر  : نسخه مستقل و داینامیک و تعاملی
     تنها تفاوتی که رسانه‌های الکترونیکی و چاپی دارند جنس ارائه آنهاست. یعنی اگر محتوای نشریه‌ای عیناً از رادیو پخش شود؛ نشریه یا رسانه الكترونیک است. گام‌های ارائه نشریه الکترونیک با آنالوگ شروع شد و محتوا از غالب خط به الکترونیک تغییر می کند(ضیایی پرور،1388).
انواع رسانه های الکترونیک
     رسانه‌های مبتنی بر شبکه (‌نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس‌های مخابراتی از قبیل پیامک(SMS) و سایر اشکال شبکه‌های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه‌های مبتنی بر حامل‌های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته‌های نرم افزاری رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و مانند آنها. به تعبير ديگر؛ محتوای این رسانه‌ها از صفر ویک تشکیل می‌شود. یعنی متن بصورت صفر و یک روی اینترنت قرار می‌گیرد و با فرمت مختلفی منتشر می شود.
فراگیری رسانه های الکترونیک
یکی از اشکالاتی که به رسانه های الکترونیک گرفته می شود، میزان فراگیری این دسته از رسانه ها است. بر همین اساس گفته می شود که رسانه های الکترونیک قادر نیستند همه اقشار جامعه را تحت پوشش خود قرار دهند . بلکه آنها حداکثر می توانند قشر متوسط به بالای جامعه را مخاطبان خود فرض کنند، چرا که طبقه فقیر جامعه که قدرت خرید رایانه و توان پرداخت هزینه های اشتراک اینترنت را ندارند اصولاً امکان دستیابی به این دسته از رسانه ها را ندارند تا تحت تأثیر و نفوذ آنها قرار گیرند. البته این اشکال واردی است چرا که تا زمانی که ضریب نفوذ اینترنت و رایانه در جوامع در حال توسعه به حد کافی افزایش نیافته نمی توان اطمینان داشت که همه گروه های اجتماعی تحت پوشش این رسانه ها قرار گیرند. با این وجود از این نکته نمی توان غافل شد که رسانه های الکترونیک محدودیت های رسانه های چاپی در محدودیت تیراژ، محدویدت حجم صفحات چاپی و  محدودیت دسترسی در یک روز خاص به نسخه منتشر شده را ندارند(عالمی،1379).
رايانه
   درآغاز، از رايانه به عنوان ابزاري براي كمك به تدريس معلم استفاده مي شد. رايانه وسيله اي براي افزايش يادگيري بود ولي بعدها در يك سير تكاملي از رايانه ها به عنوان ابزاركمكي در ارائه ي اطلاعات به مخاطبان استفاده شد و سرانجام از رايانه به عنوان وسيله اي براي ارائه ي چندرسانه اي ها استفاده كردند(گيلسپي  ، 1997، به نقل از خرامیده ، 1384). به گونه اي كه امروزه رايانه بعنوان يكي از رسانه هاي معتبر در موقعيتهاي ياددهي يادگيري رسمي وغير رسمي مطرح است. دردهه ي 1960ميلادي، اختراع رايانه به عنوان وسيله اي سودمند درآموزش شناخته شد، زيرا تصور براين بود كه امكان رهبري را در جريان يادگيري و دادن بازخورد آني و دقيق براي حل مسائل دانش آموزان دارا مي باشد. «تعامل» علاوه بر آن فرصتي را براي دانش آموزاني كه به صورت انفرادي كار مي كنند فراهم مي آورد. پس از آن مقادير گسترده ي استفاده از رايانه در آموزش، جهت يادگيري رايانه ويادگيري به وسيله رايانه بكار گرفته شد (گودير ، 1997 ، همان منبع).
     در طي بيست سال گذشته دگرگوني هاي فراواني در شكل يادگيري ديجيتالي يا رايانه اي روي داده است و اين دگرگوني ها روند تدريس و يادگيري را متحول ساخته اند. از جمله قدمهاي كوچك جاي خود را به قدمهاي بزرگ در يادگيري و تدريس داده اند، ساختار منفعل يادگيري جاي خود را به فعاليت و اكتشاف داده است، كنترل آموزگار جاي خود را به انتخاب يادگيرنده داده است، عملكرد بدون خطا جاي خود را به يادگيري درپي خطا داده است، شكل خطي يا طولي به علت انفجار دانش جاي خود را به شاخه شاخه شدن علم داده است. روشهاي تدريس جاي خود را به حل مشكلات تدريس داده اند، اجمالا فناوري رايانه باعث تغيير روش تدريس و يادگيري شده است (گيلسپي،1997).

کاربرد رسانه ها
برينتون3 (به نقل از بهرنگی واسدی،1387) منطق كاربرد رسانه ها را به شرح زير بيان مي دارد:
1 . رسانه ها به همان صورت كه در زندگي اجتماعي افراد نقش مهم دارند، دركلاس هم عاملي مهم براي ايجاد انگيزش يادگيري فراگیران هستند.
2 . رسانه ها با ايجاد محيط آموزشي واقعي تر، فرايند يادگيري را آسان مي كنند.
3 . رسانه ها با اصالت بخشيدن به موضوع درسي، رابطه ي ميان كلاس درس و موقعيتهاي زندگي اجتماعي روزمره را براي فراگیران ملموس تر مي سازند.
4 . رسانه ها باتوجه به اينكه سبك هاي يادگيري متفاوت است، نيازهاي شنيداري- ديداري فرد فرد آنان را برآورده مي كنند.
5 . معلم با بهره گيري از رسانه ها از نقشي مهم كه اطلاعات درونداد در يادگيري ايفا مي كند بهره
 مي جويد، منابع اطلاعاتي گوناگون را در اختيار فراگیران قرار مي دهد و تجارب یادگیری آنان را غنی می سازد.
6 . نتايج پژوهشهاي انجام شده حاكي از آن است كه رسانه هاي آموزشي ارائه ي منسجم و اثربخش مطالب را براي معلم امكان پذيرمي كنند و با تحريك حواس گوناگون فراگیران، درك مطالب را براي
آنها آسان تر می سازند.
اهمیت استفاده از رسانه های الکترونیک
     ضرورت استفاده از رسانه هاي نوين آموزشي عبارتند از: بروز روزافزون مشكلات آموزشي ناشي از افزايش تعداد افراد لازم التعليم و انفجار دانش و اطلاعات، كه با بهره گيري از اين وسايل مي توان تا حدودي بر اين مشكلات فائق آمد. اهميت بكارگيري و نقش رسانه ها در آموزش، امري مسلم به نظر    مي آيد. ورود رايانه ها به سيستم آموزشی كشورمان در فرايند ياددهي ـ يادگيري به تعليم گيرنده اجازه مي دهد كه خود مسئول يادگيري خويش بوده و در جريان آموزش بازخوردهاي مناسب و لازم را دريافت كرده و در جريان آموزش از انفعالي بودن به فردي فعال تبديل گردد. در چنين مواردي «استفاده از امكانات تعاملي بودن بسياري از اطلاعات باعث تحليلي و انتقادي فكر كردن كاربران شده و آنها را متمايل به كار و يادگيري هاي گروهي و همزمان، بدون داشتن بعد مكاني مي كند»
     با مشاهده ي استفاده ي نا كافي از رسانه هاي آموزشي، اغلب شاهد عدم رضايت دانش آموزان، معلمان و حتي اولياي دانش آموزان از فعاليتهاي آموزشي مدارس به ويژه در دوره ي متوسطه و افت پيشرفت تحصيلي در دروسي مانند فيزيك، شيمي، رياضي، زبان هستيم. با توجه به رواج استفاده از فناوري هاي جديد در آموزش و يادگيري در كشورهاي پيشرفته، ضروري است هرچه سريعتر برنامه هاي تحقيقاتي در زمينه ي بررسي تأثير فناوريهاي جديد بر مؤلفه هاي آموزش و پرورش صورت گيرد تا زمينه ي سرمايه گذاريهاي لازم، جهت توليد نرم افزارهاي چندرسانه اي و نيز امكانات كافي جهت استفاده از اين رسانه هاي جديد فراهم آيد. اين تحقيقات در عين حال مي تواند ما را براي دسترسي به فنون، روشها و شيوه هاي علمي و يافتن راههاي بهره گيري از ابزارهاي جديد آموزش ياري دهند تا از اين طريق براي گذر از وضع موجود و نيل به اهداف مطلوب، گامهاي مؤثرتر و عملي تر برداريم(خرامیده،1384).
فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش
     آموزش همواره كليد رويارويي با تغييرات و تحولات جديد بوده است. هم اكنون فناوريهاي گوناگون در زمينه ي آموزش بكار گرفته شده اند. اين امر به ويژه در زمينه ي كاربرد رايانه در آموزش و بكارگيري شبكه ها پيشرفتي چشمگير داشته است. تحقيقات نشان داده اند كه فناوري اطلاعات به صورتي اساسي در آموزش به كار گرفته شده است (دلوز ،1380 ، به نقل از نوروزي و همکاران،1387).
     تغييرات مهم ناشي از فناوري اطلاعات، منبع تحولاتي اساسي در كلاسهاي درس شده است. مهم ترين آنها را مي توان در اين واقعيت دانست كه فناوري، دانش آموزان را قادر ساخته است تا به اطلاعات خارج از كلاس دسترسي پيدا كنند و اين مسئله موجب افزايش انگيزه ي آنان براي فراگيري شده است. تحقيقات نشان داده اند كه تقريبا كمتر از نيمي از معلمان از رايانه ها براي مقاصد آموزشي استفاده        مي نمايند؛ كه بيشتر شامل استفاده از واژه پردازها، صفحات گسترده و نرم افزارهاي گرافيكي مي شود (ميشرا ،2005، به نقل ازنوروزي و همکاران،1387).
     به طور کلی استفاده از فناوری در آموزش ویژه، با توجه به تأثیر مثبت آن در زمینه افزایش اعتماد به نفس، استقلال و خودپنداره کودکان دارای نیازهای ویژه مورد تأکید قرار گرفته است. وحامیان کاربرد      نرم افزارهای آموزشی معتقدند که این عمل سبب عادی سازی، یکپارچه سازی و آموزش فراگیر خواهد شد (بیچ و آوایدا،1992؛ مور و کلاورت، 2000، بلوک، اوستام، آتر و اوومت،2002،به نقل از یاوری، یاریاری رستگارپور، ،1385).   
     با بهره گيري از فناوري اطلاعات، معلمان به سهولت به منابع جديد آموزشي مورد نياز خود دست مي يابند و اطلاعات و مواد آموزشي كلاس خود را آسان تر و سريع تر تهيه مي كنند. همچنين، انتظار مي رود كه فناوري اطلاعات بتواند مواد آموزشي از قبيل متون، تصاوير، اصوات و ساير موارد مشابه را با كيفيتي بالاتر از قبل در اختيار معلمان قرار دهد. انتظار ديگر، نقش تسهيل كننده ی فناوري اطلاعات است، يعني بتوان با بكارگيري فناوري اطلاعات، كيفيت يادگيري را افزايش داد. اين كار بايد با برقراري ارتباطي فعال ميان مدير دروس، معلمان و دانش آموزان صورت بگيرد، به طوري كه اين روش ارتباطي به صورت عادتي مناسب دربيايد. همچنين، فناوري اطلاعات را مي توان به عنوان ابزاري برای ایجاد مواد آموزشی تعاملی و با کیفیت بالا در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار داد(لاولس ،2003).
تاثیر فناوریهای نوین بر پیشرفت دانش آموزان
    اين كه نظامهاي مبتني بر مواد به صورت تك محور در حال فرو پاشي است و روشهاي تربيتي بر اساس بهره گيري از ارزشهاي متقابل يادگيري برحسب سيستم هاي ارتباطي نوين و چهارچوب ديداري، شنيداري پي يافته، موضوعي غير قابل انكار است. ناكار آمدي روشهاي سنتي آموزش در عصر حاضر امري پذيرفته شده است و كاربرد فناوريهاي رايانه و اطلاعات جهت بهبود كمي و كيفي فرآيند آموزش اجتناب ناپذير مي باشد(یزد چی،1385).
استفاده از فناوريهاي جديد در عرصه، آموزش و پرورش به طور اعم و پيشرفت تحصيلي به طور اخص تغييرات مهمي در ماهيت يادگيري دانش آموزان به وجود م يآورد و استفاده بهينه از ظرفيت هاي اين فناوري ها به يادگيري وسعت و غناي خاصي مي بخشد(افضل نيا، 1387). دنياي امروزه نقطه توجه خود را به يادگيري علوم روز معطوف كرده است. لازمه تحقق اهداف مراكز و مدارس، با توجه به دانش گسترده فناوري اطلاعاتي و ارتباطي امروز، بهره وري از تمام امكانات و فناوريهاي غني در دسترس است. استفاده از فناوري در انجام يادگيري جزء ضرورت هاي اساسي است(تقوايي و زحمتكش،1384). پيشرفت تحصيلي يكي از اركان مهم آموزشي است و طبعاً بايد متناسب با عصر اطلاعات، متحول شود. با بررسي آمار و اطلاعات موجود در مورد ميزان گسترش فناور ي اطلاعات و
در آموزش و پرورش كشورهاي جهان در مي يابيم كه در بسياري از كشورها از جمله كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، براي تجهيز مدارس با امكانات گوناگون همچون رايانه و اينترنت، برنامه هاي جامعي مدون شده است و دير زماني است كه توجه خاصي به نقش ابزارهاي فن آوري اطلاعات در برنامه هاي درسي خود داشته اند و هزينه قابل توجهي را در امر بكارگيري ابزارهاي مناسب در آموزش صرف كرده اند .ابداع روشهاي جديد آموزشي، بهره گيري از رايانه در كلاسهاي درس، بهره گيري از نرم افزارهاي آموزشي و چند رسانه ايها، بهره گيري از اينترنت و پست الكترونيكي وغیره از پيامدهاي نوين به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات بوده است(ذوقي پور و غفاري،1384).
تاثیر فناوریهای نوین بر انگیزش دانش آموزان
    انگيزش را مي توان به عنوان نيروي محرك فعاليتهاي انسان و عامل جهت دهنده آن تعريف كرد. انگيزش يا علاقه به يادگيري در حقيقت تركيبي از چه چيزآموختن يا چرا آموختن است. بدين معني كه چه چيز بياموزيم تا آموختن آن براي ما سودمند و مطلوب باشد. بسياري از روانشناسان معتقدند كه انگيزش مهمترين عامل مؤثر در كارايي و يادگيري است(سيف، 1376).
امروزه دانش آموزان در دنياي شنيداري، ديداري و جنبشي متولد مي شوند، بنابراين تلاش معلمان براي آموزش آنان با بهره گيري از روشها و رسانه هاي آموزشي دوره گذشته بي نتيجه خواهد بود يا چندان ثمره اي به همراه نخواهد داشت. لذا ضروري است كه معلمان درباره فناوري و رسانه هاي نوين آموزشي هم خوب بدانند و هم با نگرشي مثبت با آن برخورد کنند(تیلسون ،2004).
بكارگيري روزمره فناوريهاي جديد در نظامهاي ياددهي ـ يادگيري، به افزايش انگيزه ي تحصيلي و ارتقاي اعتماد به نفس در بين دانش آموزان منجر مي شود(ريچاردسون وولف،2003 به نقل ازافضل نيا،1387). فراگيران در اين روند جديد احساس مي كنند كه به كسب مهارتهاي لازم براي بكارگيري فناوريهاي جديد نياز دارند و براي بدست آوردن آن مي كوشند. بدين ترتيب تعليم گيرنده خود مسئول يادگيري خويش بوده و در طول آموزش، برخوردهاي مناسب را دريافت كرده و درجريان آموزش، فردي فعال مي شود. در روشهاي جديد آموزشي، سعي برآن است كه بتوان از نوآوريهاي جديد درتوليد رسانه هاي برتر براي بهتر و ساده ترکردن روند يادگيري حداكثر بهره را جست.
بنابراين، امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات جزئي جدايي ناپذير از زندگي انسان ها شده است و از آنجايي كه موجب انجام كارها بصورت كارآمدتر و با صرف هزينه و زمان كمتر مي شود ضرورت و اهميت فناوري هاي آموزشي به مثابه وسيله و زمينه براي، ايجاد سواد اطلاعاتي و سواد فناوري بيش از پيش رخ مي نمايد(حسن پور قروقچي، 1386).
با توجه به اهميت پيشرفت تحصيلي در فرايند تعليم و تربيت و لزوم ارتقاي كيفيت آموزش واتخاذ تمهيداتي براي بكارگيري اين نوآوري ها، بهره گيري هر چه بهتر از پديده ياددهي و يادگيري بسيار حياتي است.
علاقه بسيار دانش آموزان به كار با رايانه سبب می شود كه يادگيري آنها با سرعت بيشتري انجام شود. اين علاقه همچنين انگيزه معلمان را براي تلفيق فناوري در فرايند ياددهي  يادگيري افزايش می دهد؛ دانش آموزان زمان بيشتري را به انجام تكاليف و پروژه هاي تحقيقاتي با استفاده از رايانه اختصاص داده و حتي در وقت آزاد خود نيز به كار با رايانه مشغولند.

نتیجه گیری
هدف از نوشتن این مقاله بررسی تاثیر رسانه های الکترونیک بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. بر اين اساس اين تحقیق استفاده از رسانه های الکترونیک باعث اعتلاي ميزان يادگيري و همچنين باعث افزايش ميل به فراگيري در دانش آموزان مي شود اين ابزار باعث خارج شدن كلاس از حالت خشك و سنتي شده و رغبت به يادگيري و حضور در كلاس را افزايش مي دهد. فناوري اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز چشم اندازهايي را براي جهانيان به ارمغان آورده كه برتمام ابعاد زندگي انسان قرن بيست و يكم تأثير گذاشته است به گونه اي كه بيشتر فراگيران را به سمت رسانه های الکترونیک سوق داده است. كسب آگاهي، تحصيل دانش و اتصال اطلاعات، مهارت آموزي و تجديد نظر در نگرش ها و افزايش انگيزه تحصيلي را با استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي معاصر تسهيل و تسريع كرده است.
از فوايد استفاده از رسانه های الکترونیک مي توان به استفاده از جذابيت هاي فناوري براي ايجاد انگيزه تقويت حس همكاري و مشاركت گروهي امكان ارائه ي پرسش هاي باز پاسخ و افزايش اين مهارت تنظيم سرعت پيشرفت درسي دانش آموز توسط خود وي  دستيابي به يادگيري فعال و مستقل اشاره كرد. فناوریهای نوین نه تنها منجر به پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي شود بلكه باعث عمق بخشيدن به مطالب فرا گرفته شده، افزايش ميزان يادگيري، تسهيل فرايند يادگيري مي شود.
پيشنهادها
1) از رسانه های الکترونیک مانند رایانه، اینترنت، رادیو، ضبط و غیره در فرایند آموزش و یادگیری استفاده کرد.
2) مهارت دانش آموزان را در استفاده از رايانه و اينترنت به منظور دريافت و پردازش اطلاعات بالا برد.
3) مواد درسي و محتواي آموزشي به كمك فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي تهیه شود.
4) امكانات و تجهيزات كافي اعم از رسانه هاي آموزشي در مدارس و مراکز آموزشی تهیه شود.
5) نظام آموزشي و تربيت معلم با رويكردهاي جديد فناوري اصلاح شود.
6) دانش و مهارت معلمان و ترغيب آنان به استفاده از امكانات مناسب فناوري اطلاعات و
در فرايند ياددهي _ يادگيري ارتقاء یابد.





منابع
افضل نیا، محمد رضا.(1387). طراحی و آشنایی با مراکز و مواد و منابع یادگیری. تهران: انتشارات سمت، ص 132.
اميرتيموري، محمدحسن .(1383). رسانه هاي ياددهي ـ يادگيري : شناسايي، انتخاب ، توليد و كاربرد.(ويرايش دوم). تهران: ساوالان.
بهرنگي، محمدرضا؛ اسدي، آرش. (1387). همراه سازي نرم افزارمولتي مديا بيلدربا الگوي تدريس استقراي نگاره كلمه براي آموزش زبان انگليسي پايه ي اول راهنمايي.فصلنامه تعليم و تربيت، شماره
 97 ، 9 -28.
تقوایی، سعید؛ زحمتکش، ناصر. (1384). فناوری اطلاعات در اروپا، انتشارات گل واژه.
حسن پور قروقچی، احمد.(1386). تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه وفرد، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 18. صص 84-72.
خراميده، زهرا.(1384). برسي تأثيرآموزش به كمك چندرسانه اي تعاملي(CD) ، در مقايسه با رسانه غير تعاملي(فيلم) ، برافزايش سرعت و دقت يادگيري و يادداري درس علوم     زيستي پايه اول دبيرستان.
 پايان نامه كارشناسي ارشد،دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي.
ذوقی پور، عباس؛ غفاری، حمید. (1384). مدارس چند رسانه ای گامی به سوی مدارس هوشمند، مجموعه مقالات اولین کنفرانسIT  در آموزش و پرورش، یزد، سازمان آموزش و پرورش.
سیف، علی اکبر.(1386). روشهای اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
ضیایی پرور،حمید.(1388). جشنواره پژوهش و نواوری در حوزه مدیریت شهری، تهران: سالن همایش های برج میلاد.
عالمي، محمدحسين.(1379).چندرسانه اي هاي آموزشي، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره پانزدهم ، شماره7.ص12-10.
فردانش، هاشم.(1382). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی.تهران:سمت.
لاولس، آرويل.(2003). نقش ICT در كلاس درس، ترجمه توحيد صيامي(1383). رشد تكنولوژي آموزشي،شماره 6،9-8..
ماشینی، جمیله.(1375). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره 8 . صص10-6.
محمدی، فاطمه.(1381). شناخت فناوری اطلاعات، مجله تکنولوژی آموزشی، دوره 18، ص2.
نوروزي، معصومه؛ و رندي، فرامك؛ موسي مدني، فريبرز.( 1387 ). رتبه بندي روشهاي كاربرد فناوري اطلاعات در فرايند ياددهي- يادگيري مدارس، فصلنامه نوآوري هاي آموزشي.ص 34-9.
ياوري، ماه نيا؛ يارياري،فريدون؛ رستگار پور،حسن.(1385). بررسي اثربخشي نرم افزار آموزشي            «حساب يار» بريادگيري رياضيات دانش آموزان حساب نارسا. پژوهش درحيطه كودكان استثنايي، سال       ششم، شماره 3 ، 713-734.
يزدچي، صفورا.( 1385 ). نقش جديد معلمان در آموزش و پرورش با توجه به توسعه در آموزش و پرورش، يزد، IT فناوري اطلاعات و ارتباطات، مجموعه مقالات اولين كنفرانس سازمان آموزش و پرورش.

Brunstein,J.C., Maier, G. W.(2005).Implicit And Self-Attributed Motives
To Achieve: Two Separate But Interacting NeedsJournal of Personality and Social Psychology,89,205-222.
Tileston, Donna walked. (2004). What Every teacher should knowabout Media and Technology. unitedstates of America, corwin press, INC..


موضوع مطلب :
نوشته شده در سه شنبه سوم بهمن 1391 توسط دانشجويان رشته مديريت امور فرهنگي | لينک ثابت |
عناوین آخرین مطالب ارسالی